HF-eleverne på Kolding HF & VUC klarer sig bedre gennem deres uddannelse end forventet
En ny undersøgelse fra CEPOS viser, at HF-eleverne på Kolding HF & VUC klarer sig bedre gennem deres uddannelse end forventet.
Undersøgelsen sammenligner den socioøkonomiske baggrund hos eleverne med det resultat, de opnår til eksamen. Kort sagt: Hvilke karakterer kan man forvente ud fra elevernes baggrund – og hvilke karakterer opnår de rent faktisk.
Det tal kaldes også løfteevnen. Kolding HF & VUC har i den nye undersøgelse en løfteevne på 0.2.
Dermed hører Kolding HF & VUC til blandt den gruppe af gymnasieskoler i hele Syd- og Sønderjylland, der leverer den næstbedste undervisningseffekt – og skolen ligger som nr. 1 på ranglisten over lokale gymnasier.
Det er vi selvfølgelig meget stolte af. Underviserne her på skolen er specialister i at tage afsæt i den enkelte elevs situation og faglige udgangspunkt, og så har de et stort hjerte, der banker for at gøre en forskel for de elever, der er udfordrede fagligt. Vi ved fra hverdagen, at det virker. Men det er selvfølgelig dejligt at få det bekræftet af denne undersøgelse, siger rektor på Kolding HF & VUC, Anja Pedersen.
Karaktergennemsnittet for skolens HF-studenter sommeren 2024, som lå rekordhøjt på 7,3, er det højeste karaktergennemsnit, skolens studenter har præsteret de seneste 11 år.
Til sammenligning lå landsgennemsnittet for HF på 6,0.
Skolens flotte resultater afspejler ifølge rektoren høj faglig trivsel, og at HF-eleverne i bredeste forstand har kunnet udnytte deres potentiale.
Men tal kan ikke stå alene, og det gælder også i denne sammenhæng, siger Anja Pedersen.
Det flotte karaktergennemsnit er et resultat af en stærk og sammenhængende indsats, som undervisere og trivselsmentorer leverer omkring vores elever og klasser, og som er afgørende for, at eleverne får de bedste betingelser for at udnytte deres fulde potentiale.
DET BETALER SIG AT INVESTERE I DET HELE MENNESKE
Der er en klar sammenhæng: Jo mere vi som skole investerer i at se vores elever som de hele mennesker, de er, jo bedre lykkes de med at gennemføre og opnå stærke faglige resultater, fremhæver Anja Pedersen.
Selvfølgelig er der også roser fra rektor til eleverne. Det er trods alt dem, der slider i det daglige og sikrer sig gode karakterer.
På Kolding HF & VUC har vi en helt igennem fantastisk og mangfoldig elevgruppe, som møder uddannelse med vidt forskellige baggrunde og forudsætninger for at lykkes med uddannelse. Fx er det ikke en fællesnævner for HF-eleverne, at de har et stærkt bagland, som har ressourcerne til at støtte dem tilstrækkeligt i at komme godt igennem uddannelse, siger Anja Pedersen.
Med kendskabet til vores elevgruppe påhviler der os som uddannelsesinstitution et stort og vigtigt socialt ansvar, der drejer sig om, at vi skal være med til at udligne den sociale ulighed, som vores elever møder uddannelse med.
- Vi er med andre ord nødt til at forholde os til, hvordan vi som skole bakker bedst muligt op om vores elever for at give dem lige muligheder for at lykkes med uddannelse. Derfor investerer vi også i, at der i vores elevers skolehverdag er flere ansvarlige voksne, som er omkring dem - og ser dem som de mennesker, de er. Det er grundlæggende en god investering i den enkeltes trivsel og gennemførelse, siger rektor.
- Bag vores skoles investering i at møde det hele menneske ligger en grundlæggende forståelse af, at det at være i gang med en uddannelse på alle måder er en udviklingsrejse på et personligt, fagligt og socialt plan og rejsen starter med mennesket, siger Anja Pedersen.
Rejsen igennem uddannelse kan byde på mange op- og nedture afhængig af, hvad man har med i bagagen og hvad der opstår på vejen. Vi arbejder derfor som skole målrettet på at fjerne de barrierer, der kan føre til frafald ved bl.a. at have mentorer
som en del af vores alm. undervisningsmiljø. Det er en investering i trivsel i bredeste forstand, og det har vi stor succes med, slutter Anja Pedersen.